Hírek és közlemények

Ötletek a sikeres iskolakezdéshez
Ötletek a sikeres iskolakezdéshez

A gyakorló szülők minden évben a saját bőrükön tapasztalják meg, hogy a tanévkezdés bizony nem egyszerű feladat. Szerencsére van néhány ötletünk, hogy mivel tehetnénk gördülékenyebbé az első napokat, heteket; ráadásul, ha már a tanév elején kialakítjuk az egészséges szokásokat, az hosszú távon is nagyban meg fogja könnyíteni a család életét.

Tudatosan, a fokozatosság betartásával készítsük fel a gyerekeket az iskolakezdésre, mert az ismeretlentől való félelem szorongást okozhat. Ez főleg akkor igaz, ha gyermekünk most kezdi az első osztályt, de a nagyobbak is olyan régen voltak már iskolában, hogy a nyár végére teljesen kiestek a kerékvágásból, érthető, hogy újra bele kell rázódniuk.

Már augusztus folyamán érdemes elkezdeni beszélgetni a gyerekekkel az iskoláról: mit hogyan fog csinálni, mikor kell majd felkelnie, kikkel és hogyan fog telni a napja. Ha a gyermek most lesz elsős, érdemes a nyári szünetben néhányszor elsétálni vele az iskola felé, s ha van rá lehetőség, bemenni az épületbe is, hogy egy kicsit körülnézzünk, és hozzászoktassuk a gondolathoz, hogy hamarosan minden nap ide fog járni.

A vakációban a legtöbb gyereknek nincs napirendje: a hosszú nyári napok alatt a lefekvés ideje egyre későbbre tolódik, reggel pedig addig alszanak, amíg akarnak. Szeptembertől azonban időben fel kell majd kelniük az iskola miatt, ezért fokozatosan térjünk vissza a lefekvés eredeti időpontjához. Két héttel a kezdés előtt kezdjük el minden este öt-tíz perccel korábban letenni őket, hogy elkerüljük a hirtelen visszaállás okozta megrázkódtatást.

Rendezzük be együtt a szobáját az iskolakezdésre. A nyári szünetben bizonyára eltűntek az íróasztalról a könyvek és a füzetek. Ha együtt mindent szépen visszapakolunk a helyére, az is segíti az iskolára való ráhangolódást. Ha a szoba mérete és elrendezése megengedi, alakítsunk ki egy pihenősarkot is egy kényelmes székkel, ahová le tud ülni, ha elfáradt a tanulásban.

A nagyobbakkal elővehetjük a tavalyi füzeteket, könyveket, és együtt átnézegethetjük, beszélgethetünk a suliról, osztálytársakról, tanárokról. Megvásárolhatjuk együtt az iskolai felszerelést: sok gyerek már attól fellelkesül, ha kap egy csomó szép új füzetet, tollat, ceruzát, pláne, ha együtt választjuk ki őket, így ő is részese lesz az iskolára készülődésnek.

Ha megvan az iskolatáska és a többi kellék, írjunk egy listát, miket kell beletenni, és tanítsuk meg a gyermekünket, hogy a táska bepakolása az ő feladata lesz. Legyen az esti rutin része, hogy összeszedi és bekészíti az iskolai felszerelését: füzeteket, könyveket, tornazsákot. Az üres uzsonnás doboz maradjon kint az asztalon, hogy reggel a szendvicséről se feledkezzen meg. Az önállóság magabiztossá teszi a gyermeket, ezért tanítsuk már korán arra, hogy ő a felelős a saját dolgaiért.

Az olvasás és az írás elsajátításához szükséges lesz a finommotorika megfelelő működése. Ha úgy látjuk, hogy a kicsinek ügyetlenek az ujjai, görcsösen fogja az eszközöket, vagy öt-hat évesen még nem tudja bekötni a cipőjét, sokat segíthet a gyurmázás: puhítsuk, gyúrjuk együtt, készítsünk belőle golyókat vagy kígyót. A megfelelő szókincs és kifejezőkészség segítséget nyújt a tanórákon, és megkönnyíti az új osztályba való beilleszkedést is. Gyakoroljuk ezt is: írjunk közösen mesét, játsszunk szóláncot, válasszunk olyan társasjátékokat, amelyek a történetmesélést, a szókincs bővítését szolgálják.

Fejlesszük leendő elsősünk önbizalmát is, ami az iskolában jó alap lesz majd a nehezebb feladatok elvégzéséhez. Bízzunk rá az életkorának megfelelő feladatokat – rendrakás, terítés, portörlés –, hogy érezhesse a jól végzett munka örömét. De a legfontosabb, hogy mutassuk ki a gyermekünknek, mennyire szeretjük, és soha ne hasonlítgassuk a társaihoz!

Kapcsolódó termékek

További hírek