Azért használunk cookie-kat, hogy eredményesebbé, gördülékenyebbé és kellemesebbé tegyük felhasználóink számára a webhely használatát. Az általunk használt cookie-kkal és a letiltásukkal kapcsolatos tudnivalókért kattintson ide.

Hírek és közlemények

Segít a hatékony tanulásban – a szövegkiemelő és a kávéfőző

A hatékony tanulás összetett folyamat. Hogyan segíthet ebben a szövegkiemelő, a kávéfő? Valószínűleg mindenki tapasztalata már magán, hogy egyes napokon ripsz-ropsz a fejébe szállnak az új információk, míg más napokon csak könyököl a papír fölött, és mégsem jut egyről a kettőre. Összeszedtük a legfontosabb dolgokat, amelyek befolyásolhatják a tanulási folyamat hatékonyságát.

A környezet

Akinek rend van a fejében, annak rend van a környezetében – tartja a mondás, és igaza is van. A rend, a rendezett környezet nagyon sok időt és energiát spórol nekünk, az erre fordított idő sokszorosan megtérül. Nem kell feleslegesen negyedórákat szánnuk a dolgok megtalálására, gondolkodnunk, hogy mit hová tettünk. Ha kazalban állnak a papírok az íróasztalunkon, először el kell pakolnunk ahhoz, hogy nekiállhassunk a tanulásnak. Ha be kell másznunk a polc alá ahhoz, hogy bedugjuk a laptopot a konnektorba, ha a szennyes ruhát a munkaszéken tároljuk – ez mind visszaveti a hatékonyságot, hiszen még pakolásznunk kell ahhoz, hogy el tudjuk kezdeni a munkát vagy a tanulást. Ha rendezett a környezetünk, akkor száz százalékban a munkára, tanulásra koncentrálhatunk.

A rend kialakításához és fenntartásához három alapvető dolog szükséges: elhatározás, hely és tárolási kapacitás.

A tanulás helye az íróasztal. Fontos, hogy lapja megfelelő nagyságú legyen, kényelmesen kipakolhassuk a szükséges füzeteket és könyveket. Nagy segítség, ha fiókjai is vannak, ahová a tanszereket elpakolhatjuk. Válasszunk hozzá egy kényelmes, ergonomikus széket, ami jó, ha minél több helyen testreszabható. Erre a célra legalkalmasabb az irodai munkaszék, forgószék, vagy gamer szék, amelyekben garantáltan kényelmesen, hátunkat a megfelelő módon megtámasztva ülhetünk. Célszerű az íróasztalt jól megvilágított helyre úgy elhelyezni, hogy lehetőleg bal kéz felől kapja a fényt (jobb kezesek esetében). Egy állítható fejű asztali lámpa is elengedhetetlen a megfelelő munkavégzéshez. Az íróasztal fiókjaiban és annak környékén, például polcokon, tartsuk a kezünk ügyében a szükséges (tan)könyveket, füzeteket, papírokat. Ezek rendszerezett, esztétikus tárolását ma már számtalan szebbnél szebb mappa, iratrendező, papírtálca, gumis mappa, iratgyűjtő és genotherm segíti. Ha jelölőcímkékkel látjuk el őket, még egyszerűbb lesz megtalálni a keresett dolgot. Az íróasztalon jó, ha kézközelben van többféle toll (golyóstoll, zseléstoll, töltőtoll) színesceruza, grafitceruza, több színű szövegkiemelő, radír, tűzőgép, olló és vonalzó.

Tanuljunk meg tanulni!

A hatékony tanuláshoz természetesen nem elég a rendezett környezet. Megkönnyíti a dolgunkat, ha ismerünk pár hasznos trükköt, amelynek segítségével könnyebben bevésődik a kívánt információ.

  1. Törekedjünk rá, hogy minél több csatornán keresztül töltsük agyunkba a megtanulandó anyagot. Az egyik ilyen régóta ismert alapvető módszer a tanulandó anyag hangos ismételgetése, újból és újból való hangos visszamondása. Rögzíthetjük az általunk felmondott szöveget diktafon, laptop vagy okostelefon segítségével, és olyan holtidőkben is hallgathatjuk, mint az utazás vagy sorban állás. Egyes vizsgálatok szerint ezzel a módszerrel akár meg is négyszerezhetjük a megtanult tananyag mennyiségét.
  2. A másik csatorna, amin az információt az anyunkba tölthetjük a hallás mellett a látás. A vizuális módszerek nagyban segítenek abban, hogy a tudásunk rendszerezett és könnyen felidézhető legyen. Ilyen vizuális módszer például, ha szövegkiemelővel jelöljük a fontos részeket, aláhúzzuk a lényeget a tananyagban. Vagy ha parafatábla, fehértábla vagy mágnestábla segítségével folyamatosan a szemünk előtt tartjuk a megtanulandó anyagot, például képleteket, évszámokat, idegen szavakat. Post-it segítségével akár a sima falra is felragaszthatjuk ezeket. Jó módszer, ha vázlatot írunk magunknak, vagy egy jegyzettömbre feljegyezzük a szöveg kulcsszavait. (Nem buzdítanék senkit puska készítésére, de sokak tapasztalatai szerint, mire az ember elkészít egy jó puskát, addigra meg is tanulta az anyagot.)
  3. Húsz-harminc perc koncentrált, zavartalan tanulás után tartsunk 5-10 perc szünetet. Hiába erőlködünk, ennyi idő után agyunk pihenés nélkül már csak csökkentett üzemmódban működik. Ilyenkor jót tesz, ha felálluk az asztaltól és mozgunk kicsit, zenét hallgatunk, kinézünk az ablakon, főzünk egy erős kávét egy jó kávéfőzővel, vagy épp berakunk egy adag ruhát a mosógépbe. Ezeket a rutin tevékenységeket az agyunk pihenésként értékeli, és a szünet után újult erővel lát munkához.
  4. A megtanultak tartós rögzüléséhez (és egészségünk megőrzéséhez is) kiemelten fontos a megfelelő mennyiségű alvás. Ne a pihenés idejéből akarjuk lopni, mert a testünk hosszabb távon megbosszulja azt.

Végezetül elmondhatjuk, hogy a hatékony tanuláshoz az egyik legfontosabb dolog az önfegyelem, következetesség és kitartás. Jó, ha már gyerekként megbékélünk a ténnyel, hogy a tanulásra időt kell szánni, akkor is, ha nincs hozzá kedvünk. Sok kellemetlenségtől megkímélhetik magunkat gyerekek és felnőttek egyaránt, ha elfogadják ezt a tényt. Reméljük, írásunkkal sikerült ötleteket adni és segítséget nyújtani a hatékony tanuláshoz.


További hírek