Hírek és közlemények

5 túrahelyszín Magyarországon

A kezdő túrázót sokszor előveszi a félelem, hogy eltéved az erdőben. A megfelelő tájékozódási képesség, navigáció valóban nagyon fontos. Számukra – és persze a gyakorlott természetjárók számára is – hasznos segítség a GPS és az okostelefon, amelyek az útvonaltervezésben is segítenek! Bátran használjuk őket bármilyen túra, kirándulás vagy sporttevékenység közben a tájékozódás, navigáció megkönnyítésére. Egy okostelefonra letöltött térkép is igen hasznos az út során, de a speciálisan e célra kifejlesztett, kisméretű, könnyű navigációs eszköz, a GPS összetettebb információkat és élményeket nyújt. Az okostelefon azért is hasznos útitárs, mert számos olyan applikációval rendelkezik, amely a tájékozódáson túl, teljesítményünk, de akár különböző életfunkcióink mérésében is segít. Bár végzetesen eltévedni Magyarországon igen nehéz, a túrákra mindig készüljünk fel! Olvassunk utána az útvonalnak, ügyeljünk a megfelelő ruházatra, cipőre, enni- és innivalóra. Azt már mondani sem kell, hogy térkép – akár több eszközön is (papír alapon, okostelefonon, GPS-en) – mindig legyen nálunk! Ennyi bevezető után nincs más teendőnk, mint kiválasztani a megfelelő túra- vagy kirándulóhelyet – akár az általunk javasoltakból –, és elindulni!

Normafa

Normafa és környéke

Kezdjük a budapestiek és Pest megyeik egyik kedvenc kirándulóhelyével, a Normafával és környékével! Ha nem autóval közelítjük meg a helyet, érdemes kipróbálni a fogaskerekűt, amely idilli útvonalon közlekedik, s bármelyik megállónál szálljunk is le, csodálatos természeti környezetbe csöppünk. Ha a végállomásig utazunk, egy 3-4 km-es séta után feljutunk a János-hegyi Erzsébet-kilátóra, ahol 528 méter magasságból nézhetünk körül. De az Anna-rét, a Normafa-park vagy a Tündér-sziklák is könnyedén megközelíthetők innen, és ha további élményre vágynánk, ott a Libegő.

Kékestető

Mátra, Kékestető

Az ország legmagasabb hegycsúcsa, az 1014 méter magas Kékes az Északi-középhegységben, a Mátrában található. A hegy területén helyezkedik el Kékestető település – leggyakrabban emiatt ezen a néven emlegetjük ezt a környéket. Számos túraútvonal vezet végig a vadregényes tájon, a panoráma mindenütt lenyűgöző. Gyakran szerveznek itt országos szintű túrákat, futóversenyeket, ezek teljesítése igazi sportteljesítmény! A hegyen található Erdőrezervátum többszázéves óriásfájával is elvarázsolja a kirándulókat.

Tihany

Tihanyi-félsziget

Nem véletlenül vált az egyik legnépszerűbb túrahelyszínné a Tihanyi-félsziget, mely a Balaton északi partján helyezkedik el, annak legnagyobb félszigeteként. Itt hozták létre hazákban az első tájvédelmi körzetet. Több hegy (az Apáti-, a Nyereg- és a Csúcs-hegy), valamint a Szarkádi-erdő várja itt a látogatókat, de a Külső- és Belső-tó, a Kiserdő-tető, a Gejzírmező vagy a Lóczy-tanösvény is kedvelt kiránduló- és túrahelynek számítanak. S ne felejtsük el, ha Tihany környékén járunk, megcsodálhatjuk a híres tihanyi vagy másnéven balatoni kecskekörmöket is! Ha pedig a nyári melegben látogatnánk el ide, a túra után fürödni is van lehetőségünk termál- és strandfürdőkben egyaránt.

Abaliget

Mecsek, Abaliget

A Dél-Dunántúlon, Pécstől északra helyezkedik el a Mecsek, melynek legmagasabb pontja, a 628 méter magas Zengő. Számos túraútvonalon megközelíthető, s érdemes is nekivágni a vadregényes tájnak, hiszen a kilátójából meseszép panoráma tárul elénk, s ráláthatunk a Zengő-vár romjaira is. A hegységben körülbelül száz barlang található, s itt van az ország legnagyobb szelídgesztenye ligeterdeje is. Az Abaligeti Cseppkő- és Gyógybarlang amellett, hogy változatos formakinccsel gyönyörködtet, levegője nagyszerű hatással van az asztmás megbetegedésben szenvedőkre.

Spartacus-ösvény

Visegrádi-hegység, Spartacus-ösvény

Pilisszentlászlótól egészen Visegrádig kanyarog a Dunakanyar egyik legkedveltebb túraútvonala, a Spartacus-ösvény. Bejárása egy közel 13 km-es gyalogtúrát jelent a Visegrádi-hegységben. A régi vadászösvény 2015-ben nyitotta meg a kapuit a kirándulni vágyók számára. Némi kitérővel eljuthatunk innen a Bányatető-kilátóhoz is, ahonnan a visegrádi vár és a környék hegyei is megcsodálhatók. A Spartacus-ösvény egy könnyebb, megközelítőleg 4 óra alatt teljesíthető túraútvonal, ám felejthetetlen élményt jelent mindenki számára.

Akár a felsorolt helyszínek közül választunk, akár más helyet szemelünk ki a kikapcsolódásra, egész biztos, hogy minőségi időtöltésben lesz részünk, s szervezetünk is hálás lesz a mozgással, szabad levegőn töltött időért! A mozgás, a sport nagyszerű hatással van egészségünkre, főként, ha a szabadban végezzük. Egy jó kis túra után fittebbnek, nyugodtabbnak fogjuk érezni magunkat, jobban alszunk, kiegyensúlyozottabbak leszünk lelkileg is. Ha pedig rendszeresen vesszük fel a túracipőt, s indulunk útnak, egy idő után – például az okosóra, GPS, vagy az okostelefonra letölthető applikációk mérési, navigációs adatait összehasonlítva – érzékelni fogjuk, hogy erőnlétünk, állóképességünk javul, teljesítményünk növekszik, ami önbizalmunkra is kedvező hatást gyakorol!